Tijdens een college gingen we dieper in op de theorie van SEO. Hierna kregen we een aantal opdrachten waarin we geleerde theorie konden toepassen. De meest interessante opdracht was een adviesrapport voor de Fontys website.

Search Engine Optimalization (SEO)

In het begin van het college werd direct uitgelegd wat SEO was. Doordat wij dit al hadden gehad in het verleden wist ik al wat over dit onderwerp. Echter was mijn kennis erg beperkt. Tevens had ik nog niet de mogelijkheid gehad om dit toe te passen in de praktijk.

SEO is een onderdeel van zoekmachinemarketing en houd eigenlijk in dat er, door middel van optimalisatie van een website, hoog gescored kan worden binnen de organische zoekresultaten van zoekmachines als Google of Bing. Binnen het optimaliseren valt goede link-building (linken naar andere website, linken naar webpaginas van je eigen website en links terug naar je eigen website vanaf andere websites), meta-tags, afbeeldingen, content etc. Door het zo goed mogelijk afstellen van deze factoren scoor je relatief hoog in de zoekresultaten zonder dat je hoeft te adverteren. Dit is dus enorm belangrijk binnen de zoekmachine marketing!

Advies rapport SEO

Samen met een minor-genoot heb ik een advies rapport geschreven om de SEO van een aantal pagina’s van de Fontys website te verbeteren. Dit ging over de ‘hoofdpagina’, ‘de commerciĆ«le economie pagina’ en de ‘werken bij Fontys-pagina’. Het schrijven van dit rapport was enorm interessant, doordat ik hier nog geen ervaring mee had. Daarnaast sloot dit erg goed aan op mijn SEO leerdoel.

Uiteindelijk hebben we een aantal adviezen gegeven waaronder: goed gebruik maken van de ‘h1’, meta-tags en niet te grote afbeeldingen. Daarnaast gaven we als advies om eens te kijken naar de website van Blue Mango. Het volledig rapport kan hier gedownload worden om te lezen.