Het eerste grote project dat wij hebben uitgevoerd tijdens onze digital marketing minor was het creƫren van een webshop voor een product binnen een niche-markt. Doordat alle projectleden affiniteit hadden met festivals kwamen wij al snel tot het idee om iets te gaan doen met dit onderwerp.

We gingen brainstormen en kwamen al snel tot het idee om attributen voor festivals te gaan vermarkten, waarbij de nadruk lag op volledige pakketten. Hier zijn momenteel namelijk relatief weinig aanbieders voor, terwijl de vraag toch wel groot is dachten wij. De webshop Festival Attributen was ontstaan.

Festival Attributen Logo

Festival Attributen

De deliverables van deze opdracht waren een soort online marketing plan en een volledig functionele webshop.

Tijdens het online marketing plan kwam een grote diversiteit aan onderdelen aan bod. Dit varieerde van het analyseren van je potentiƫle doelgroep door middel van Facebook Audience Insights tot het nadenken over manier hoe je je online marketing mix het beste kan inzetten. Het gave aan het schrijven van dit plan was dat alles wat is geleerd tijdens de verschillende colleges, nu eindelijk kon worden toegepast in de praktijk.

Naast het online marketing plan hadden we ook een webshop moeten bouwen. Met dit onderdeel heb ik mijzelf het meeste bezig gehouden, doordat ik al enige ervaring had met WordPress in het verleden. Voor het bouwen van de webshop hadden we gebruik gemaakt van plugins en thema’s die speciaal zijn bedoeld voor e-commerce websites. Zo maakte wij onder andere gebruik van de WooCommerce plugin. Deze plugin geeft gebruikers de mogelijkheid om een webshop op te zetten zonder dat zij zich teveel hoeven bezig te houden met de techniek erachter. Echter wilde ik iets extra’s doen op het gebied van HTML en CSS, doordat ik mijn kennis uit het verleden en de lessen graag wilde toepassen. Om deze reden had de website geoptimaliseerd door middel van deze twee talen. Denk hierbij aan formaten van bepaalde vakken wijzigen, maar ook irrelevante aspecten van de website aanpassen en verbeteren.

Ik vond het ook erg interessant om de webshop ‘SEO proof’ te maken. Ik heb hier namelijk relatief veel les in gehad, maar had dit nog nooit daadwerkelijk gedaan voor een echte website. Voor het SEO proof maken moest de content worden geoptimaliseerd, maar moest er bijvoorbeeld ook gebruik gemaakt worden van meta-tags.

Conclusie

Al met al was het een erg leerzame opdracht en vond ik het erg leuk dat alles wat we leerde tijdens de ‘Pressure Cooker’ weken ook daadwerkelijk kon worden toegepast. Ik vond het een leuk en divers project en ik mag ook met trots zeggen dat mijn projectgroep en ik deze hebben afgerond met een 7 als eindcijfer.

De website zelf bestaat ook nog steeds. Dit hebben wij bewust gedaan, omdat het ons leuk leek om later als nog bezoekers de kans te geven een kijkje te nemen ons concept, Festival Attributen.