Op 19 april ben ik, samen met Tom Rosendaal en Remco Mennen, naar de IoT (Internet of Things) Open Tech Day geweest in de jaarbeurs in Utrecht. Tijdens deze beurs konden we kennis maken met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van IoT en hoe de verschillende bedrijven deze toepassen.

De verschillende standsRedHat stand Open Tech Day

Vrijwel meteen toen we op het evenement waren gearriveerd, zagen we verschillende stands. Dit waren allemaal bedrijven die iets deden met IoT. Een aantal voorbeelden waren Tesla, ING en Redhat. Er was een grote diversiteit in de branches van de bedrijven. Wat elke stand aanbood was de mogelijkheid om vragen te stellen en een inzicht te krijgen in wat het bedrijf doet met IoT. Daarnaast waren er ook bedrijven, waaronder ING, die de mogelijkheid gaven om producten te testen. Zo mochten we bij de ING stand de Oculus Rift uittesten. De reden dat ING dit deed was om te laten zien dat zij ook bezig waren met innovatie en entertainment, zelfs als bank! Tot slot hadden we nog meegedaan aan een prijsvraag van RedHat.

Telepresence robot with nao and kinect (project avatar)

De conferentie werd afgetrapt met een voorbeeld waarbij een drone werd bestuurd door middel van handgebaren. Vrijwel direct hadden ze de volledige aandacht van het publiek.

Hierna werd het Avatar project geïntroduceerd. Dit is een project dat is geïnspireerd door de film Avatar. Zo was het doel dat door middel van de Kinect bewegingssensor van Microsoft een ‘ander lichaam’ kan worden bestuurd. In tegenstelling tot de film, werd nu een robot bestuurd in de werkelijkheid. Deze robot werd kort voorgesteld. Het was wel ironisch dat hij werd voorgesteld als persoon.

Telerobotics presentatie open tech dayTelerobotics

In de presentatie werden kort wat termen uitgelegd die in contact stonden met het project. Dit betrefte ’telerobotics’ (verzamelnaam voor het besturen van robots op afstand). Telerobtics bestaat uit twee vormen, namelijk ’teleoperations’ (een robot arm besturen) en ’telepresence’  (een volledige robot besturen, eigenlijk het lichaam overnemen). Het project richtte zich met name op telepresence.

Demonstratie

Kort voor de demonstratie werden de technologische aspecten van de robot nog nader toegelicht. Hier gingen de sprekers erg in detail over de armen. Zo werd zelfs verteld in hoeveel graden de armen konden draaien. Tot slot werd uitgelegd hoe technologie achter dit project werkt en dan met name welke codes werden gebruikt voor de verschillende functies. De hardware die werd gebruikt bestond onder andere uit de oculus rift, een kinectcamera en de robot zelf. Uiteindelijk werd er een live demonstratie gegeven. Een van de sprekers zette een VR-bril op. Vervolgens werd het programma op de laptop gestart, waarna hij volledige controle kreeg over de robot. Wanneer de spreker iets bewoog deed de robot exact hetzelfde. Het zag er erg indrukwekkend uit.

Telerobotics demonstratie open tech day

Challenges

Tijdens het project liep het team tegen een tweetal ‘challenges’ aan. Nummer één was ‘limited bandwidth’. Hierbij zaten ze met het probleem dat er nog te vaak een vertraging zat in de verbinding. Het andere probleem was ‘limited CPU power’. De laptop moet heel veel tegelijk doen, dit gaf verschillende problemen.

Conclusie

Tot slot werd er geconcludeerd dat er enorm veel mogelijkheden met telepresence zijn, maar dat deze nog niet op korte termijn kunnen worden toegepast.

Hippo – Fanbase FC Bayern experience (Bloomreach)

De tweede conferentie die we hebben bijgewoond ging over ’the first open and intelligent digital experience platform’. De presentatie was gegeven door het bedrijf bloomreach.

De founder van Bloomreach komt van Silicon Valley. Het bedrijf is de ‘digital experience leader’ en bedient bedrijven als Disney, MailChimp, FC Bayern, maar ook Politie Nederland. Veel verschillende klanten dus.

Wat het bedrijf met name doet is optimaliseren van  de digital experience van klanten. Vandaag gingen ze hierbij verder in op een case van Bayern. FC Bayern zit met het probleem dat ze relatief weinig budget hebben in vergelijking met de Engelse Primier League. Als oplossing hebben zij Bloomreach benadert, om uit te zoeken hoe de fanbase nog verder kan worden vergroot en betrokken. Dit hebben zij gedaan door data te analyseren en content personalisatie. Hierbij benoemde de spreker als voorbeeld de film ‘MoneyBall’, waarbij Brad Pitt met het analyseren data uiteindelijk een succesvol team wist neer te zetten.

Er zijn momenteel twee inkomensstromen voor FC Bayern, namelijk het stadion en de digitale omgeving.

Hij verteld dat door met de data op specifieke consumenten te segmenteren, hij een grotere fanbase wist te creëren. Zo creëren ze content die is afgestemd op specifieke consumentengroepen. Dit alles doen ze puur op de website door middel van zowel artikelen als video’s.

De data wordt via verschillende kanalen verzameld. Hierbij kan worden gedacht aan de consumenten data van de officiële website.

Tot slot liet hij nog een voorbeeld zien hoe de klantenportaal eruit zou zien van het Hippo systeem. Hij demonstreerde ook hoe het precies werkte. Het zag er erg gebruiksvriendelijk uit.

Conclusie

De spreker concludeerde dat engagement met klanten sterkt bijdraagt aan hogere omzetten, zonder dat er grote zakken met geld voor nodig zijn.