Op 22 mei kregen wij een college van een spreker die werkzaam is als senior web analist. In het dagelijks leven is hij bezig met het testen en analyseren van websites. Hierbij kan worden gedacht aan het gebruik maken van A/B testen, usability testen en Google Analytics.

A/B testen

Hij begon het college met een Kahoot sessie over A/B testen. Hierbij moesten de studenten kiezen welke variant per case de meeste conversie zou opleveren of de beste keus was. We leerde al snel naderhand dat vaak weinig tekst en weinig opties meer conversie opleverde. Dit was iets wat ik echt niet had verwacht.

Theorie

Tijdens het bespreken van de theorie achter het A/B testen gingen we dieper in hoe je een A/B test opzet. Dit werd opgedeeld in drie onderdelen:
– Voor: bepalen van de duur en omvang van de test
– Tijdens: is er een juiste traffic verdeling?
– Na: Welke variant wint en waarom?

Voor de test
Bij dit onderdeel moet je een hypothese definiƫren. Dit gaat volgens dezelfde werkwijze als de nulhypothese die wij hebben geleerd tijdens de lessen marktonderzoek en statistiek. Het werd al snel duidelijk dat er veel statistiek bij kwam kijken. Hij liet ons experimenteren met het opzetten van een A/B test en vertelde ons ook welke tools handig zijn om hierbij te gebruiken.

Tijdens de test
Tijdens de test moet de significatie worden berekend. Gelukkig hebben we deze stof al ooit gehad tijdens de opleiding commerciĆ«le economie, aangezien het erg taaie stof is. Hij liet ons ook een aantal varianten van testen zien. De theorie en een aantal tests waren online te vinden op de website vwo.com, maar ook op ‘AB Test Guide’. Gelukkig zijn de meeste tests een kwestie van invullen. Dit maakt het een stuk makkelijker.

Na de test
Na afloop van de test analyseer je de resultaten. Hierbij bestaat de mogelijkheid dat de test uiteindelijk niet kan worden gebruikt, door problemen met de significantie. Wanneer de test bruikbaar is kunnen er beslissingen worden gemaakt op basis van de uitkomsten.

Web analytics

Het tweede deel van het college ging over web analytics. Hij begon met wat concrete theoretische informatie over dit onderwerp. Zo had hij het over de doelen, welke KPI’s er zijn en welke metrics er zijn. Echter was dit allemaal niet nieuw.

Nadat hij klaar was met uitleggen had hij een aantal cases voorgelegd, zodat we zelf iets meer thuis zouden zijn in de omgeving van web analytics.