Tijdens een gastcollege kwam er een medewerkster van ABN Amro langs. Zij kwam ons meer vertellen over Programmatic Advertising en ‘Real Time Bidding’ (RTB). Het was een zeer interactief college en dat was direct te merken aan de aftrap ervan, namelijk met Kahoot!

De Kahoot quiz was vrij ingewikkeld, doordat we nog niet echt de diepte in waren gegaan op het gebied van Programmatic Advertising of RTB.

Programmatic Advertising

Direct na de quiz vertelde ze ons alles rondom Programmatic Advertising. Deze vorm van adverteren wordt tegenwoordig overal gebruik op het internet. Het idee erachter is eigenlijk dat we in de loop der jaren van een handmatig adverteer systeem zijn gegaan naar een automatisch adverteer systeem.

Bij dat oude handmatige systeem gingen de adverteerder (de bedrijven die de banners wilde plaatsen) naar de bedrijven die hier ruimte voor aan boden. Dit ging allemaal heel moeizaam, doordat er letterlijk werd gebeld van de ene partij naar de andere.

Hierop hebben bedrijven als Google wat op gevonden, namelijk een soort digitaal veiling systeem. Door deze digitale veiling kunnen adverteerders nu bieden op advertentieruimte. Je maakt kans om de veiling te winnen op basis van twee variabelen: Real Time Bidding Proces Visueelrelevantie en de prijs die je betaald. Deze vorm van onderhandelen wordt ook wel Real Time Bidding genoemd.

RTB heeft enorm veel voordelen voor alle partijen. Zo is het onder andere doelgericht, efficiënt en boekt het direct resultaat.

Targetten en RTB

Zoals ik eerder benoemde het RTB erg doelgericht. Het is namelijk zo doelgericht dat men door middel van RTB kan targetten op de volgende onderdelen:

  • Audiences – targetten op data
  • Viewability – Hoeveel procent zichtbaar is geweest en wat meer dan 2 seconde is gezien
  • Locatie – waar iemand zich bevind
  • Dag van de week en tijd
  • Device (telefoon, tablet, desktop)
  • Besturingssysteem (Android, iOS, Windows)
  • Demografische criteria

Het feit dat er zo specifiek getarget kan worden, betekent natuurlijk ook dat er zeer doelgerichte advertenties geplaatst worden.

Datastromen

Echter is niet alle data van potentiële consumenten bekend binnen een bedrijf. Dit kan het targetten lastiger maken. Zo zijn er first party, second party en third party datastromen. Waarbij first party eigen verzamelde data is en second party data is die uitgewisseld wordt met één andere partij. Third party data is data die bij elkaar is verzameld uit verschillende bronnen. Dit is de minst betrouwbare vorm van data.

Opdracht

Tot slot werd er nog een kleine opdracht gehouden om de les zo interactief mogelijk te houden. Tijdens deze opdracht kregen we een 1 april actie van Google te zien over een zelfrijdende fiets. Vervolgens moesten wij gaan nadenken over hoe Google dit product in werkelijkheid het beste aan de man kon brengen door middel van online adverteren. Ik kwam tot de conclusie dat Google het beste eigen data (first party) kon gebruiken voor het creëren van klantprofielen en dat de prospects erg divers kunnen zijn. Denk hierbij aan mensen die slecht ter been zijn, mensen die e-bikes gebruiken of zelfs mensen die affiniteit hebben met de nieuwste snufjes.

Al met al was het een zeer interessant college. Jammer dat het slechts een optioneel college was, aangezien ik het idee had dat deze leuker was dan een hoop andere die we hebben gehad gedurende pressure cooker weken. Het was voor mij vooral interessant, doordat ik nog niet zoveel wist van het RTB systeem. Daarnaast sloot het mooi aan op het feit dat ik zelf bezig was met mijn Adwords Certificaat.