Op 3 mei kregen wij een college waarbij twee sprekers van het bedrijf Freshheads, die iets kwamen vertellen over Design Thinking. De hoofdvraag ‘wat is de school van de toekomst?’ stond centraal gedurende dit college.

Design Thinking

Ze trapte af met een kort verhaal over de manier van hoe Freshheads problemen aanpakt. Zo maakte zij gebruik van design als strategie (Design Thinking). Dit is een strategie waarbij meerdere kleine oplossingen, die op maat zijn bedacht, worden ingezet om een probleem voor een klant op te lossen. Dit is het tegenovergestelde van Business Thinking, waarbij je met 1 oplossing alle problemen probeert op te lossen.

Stappenplan bij Design Thinking:
1. Observeren en begrijpen – Ken de behoefte van je doelgroep beter dan dat zij hem kennen.
2. Definiëren – Creëer een uitgangspunt dat is gebaseerd op de gebruikersbehoefte en -inzichten.
3. Ideegeneratie – Brainstorm en verzin zoveel mogelijk creatieve oplossingen.
4. Prototypen – Bouw een representatie van een of meerdere ideeën om aan te voelen hoe het werkt en aan anderen te laten zien.
5. Valideren – Deel en valideer je uitgewerkte ideeën met je gebruikers voor feedback.

Dit is niet altijd het precieze stappenplan, maar wel een goede houvast. Daarnaast vertelde de sprekers dat design thinking geen projectaanpak is, maar een mindset.

School van de toekomst

Na de uitleg over Design Thinking werden we aan de slag gezet. We moesten gaan nadenken over wat de school is van de toekomst. Hierbij keken we naar problemen die momenteel spelen binnen het onderwijs. Dit moesten we gaan aanpakken in groepen van 6 personen. We moesten een formulier invullen, om tot een designvraag en oplossing te komen. We hebben het formulier anderhalf maal ingevuld en toen kwamen we tot het gewenste idee. Het resultaat staat hieronder.

Design thinking opdracht Freshheads