Tijdens een college over database marketing & customer intelligence kwamen er twee sprekers van het bedrijf PostNL. Zij hadden beiden al een achtergrond in de marketing voordat zij bij PostNL zijn begonnen. Om ons kennis te laten maken met PostNL hielden zij een korte quiz door middel van het programma Kahoot. Ze vertelden dat zij in hun dagelijkse werkzaamheden te maken hadden met marketing, sales, het prijsbeleid, communicatie, online en strategie.

Ze begonnen hun verhaal over het werken bij PostNL, dat zij door middel van data PostNL hielpen met het vinden van relatief kleine fouten in bijvoorbeeld het proces of facturaties, zodat zij vervolgens konden zorgen dat er op deze manier geld kan worden bespaard. Naast ‘finding the money’ hielden zij zich bezig met SQL, presentaties, ontwikkeling en afstemming.

Toen ze wat dieper ingingen op het onderwerp database marketing, vertelde ze dat zij momenteel bezig waren met data-driven marketing en personalisatie van nieuwsbrieven.

Case

Er is door PostNL ook een case beschikbaar gesteld. Deze luidt als volgt:

“De afdeling marketing vraagt jou om een evaluatie voor te bereiden met daarin een advies of een campagne voor het product buspakjes die december 2016 is gedaan dit jaar weer gedaan moet worden

Je krijgt toegang tot een database met een aantal tabellen. Deze bevatten data over de campagne van vorig jaar evenals omzet gegevens van deze klanten.”

Ik heb hier aangewerkt met medestudenten. Zo hebben we dataset voor de case geanalyseerd door middel van Tableau en PowerBI. Hieruit zijn we tot een aantal bevindingen gekomen.

De campagne moet worden voortgezet aangezien er een duidelijke omzet stijging was te zien bij de klanten die werden gebeld. De casus was leuk om aan te werken en het was een interessant college.

Conclusie

Het college zelf vond ik niet heel erg interessant, doordat het naar mijn mening iets te veel ging over PostNL. Ik had tevens graag wat extra verdieping in het analyseren gehad, tijdens het eerste deel van de les.

Gelukkig was de les wel interactief, door middel van het programma Kahoot en natuurlijk de case. Ik vond de case sowieso wel leuk doordat we zelf de data mochten analyseren en visualiseren. Tot slot heb ik het idee dat database marketing behoorlijk relevant was en iets heeft toegevoegd aan de Digital Marketing Minor.