Op 29 maart kwam er een spreker van het bedrijf JUGO. Hij kwam iets vertellen over zijn functie als business intelligence consultant. Dit bestaat uit datawarehousing, datavisualisation, BI management services en analytics.

Er zijn tegenwoordig ontzettend veel dashboards. Zowel goede als slechte. Om deze reden is het belangrijk om meer te weten over effectieve dashboards. Er is een framework ontwikkeld, door International Business Communication Standards, die als filosofie hebben dat het dashboard er overal hetzelfde uit zou moeten zien. Hierbij gaat het om een aantal richtlijnen:

  • Perceptual rules, hoe ziet het dashboard eruit? Hierbij gaat het erom dat de vormgeving van een dashboard aansluit op hoe je brein werkt. Denk hierbij aan highlighten van interessante cijfers. Tevens moet er worden nagedacht welke soort grafiek je wanneer gebruikt en kun je beter geen kleuren gebruiken (dit leidt af). Daarnaast is het verstandig om je dashboard zo simpel mogelijk te houden.
  • Conceptual rules, hoe breng ik een verhaal of boodschap over? Hierbij is het belangrijk dat je bovenin het dashboard duidelijk uitlegt wat de boodschap is. Dit gebeurt heel compact. Consistentie, structuur en volledigheid zijn hierbij ook essentieel.
  • Semantic rules, wat betekenen symbolen binnen een dashboard? Het is belangrijk om standaard symbolen te gebruiken, zodat het wereldwijd te begrijpen is. Tevens is het essentieel om alleen maar zinvolle informatie te tonen. IBCS doet dit door bijvoorbeeld bij grafieken actuele cijfers volledig te vullen, voorspellingen met strepen te vullen en plannen niet te vullen.