Er zijn twee sprekers van het bedrijf SAMR langsgekomen om iets te vertellen over de belevingswerelden. Ze opende hun verhaal met segmentatie op basis van lifestyle en belevingswereld. Hierna lieten ze het BSR figuur zien met twee assen waarop mensen in te delen zijn op basis van gedrag. We gingen aan de hand van het BSR figuur bekende Nederlanders indelen. Dit alles was een introductie naar het onderwerp ‘belevingswerelden’.

Case

Hij ging wat meer de diepte in en gebruikte hierbij een case van Eneco en Landal. Bij Eneco hebben ze door middel van data intelligence (segmenteren van data door middel van modellen) een geheel klantbestand ‘gekleurd’. Ze hebben klantprofielen gecreĆ«erd voor iedere klant, zodat ze hierop heel gericht hun aanbiedingen konden doen. Bij Landal ging het om een soortgelijke case.

Een ander voorbeeld was Mandemakers groep. SAMR heeft voor dit bedrijf gezorgd dat de klanten zeer specifiek gesegmenteerd worden, zodat vervolgens ‘potentiĆ«le’ klanten exact de goede catalogus voor een nieuwe keuken krijgen toegestuurd wanneer zij bijvoorbeeld gaan verhuizen.

Opdracht

Uiteindelijk kregen we een opdracht, waarbij we een ‘kleur’ uit het BSR model kregen toegewezen om vervolgens een politieke partij hieromheen te verzinnen. Het resultaat was erg grappig, doordat ieder groepje overdreven met de eigenschappen van de kleur aan de slag was gegaan.

Ervaring

In het begin vond ik het college wel interessant doordat het een redelijk interactieve les was, maar het kennis over het BSR-model en alles rondom SAMR werd nog interessanter nadat we dit bedrijf kregen toegewezen als opdrachtgever tijdens het tweede project. Zo mochten we een customer journey tool ontwerpen voor het bedrijf, waarbij we het BSR-model hadden gebruikt!